2012. február 3., péntek

A Malév légitársaság története

A II. Világháború az egész világon nagy pusztítást végzett, így a magyarországi közforgalmi repülés és az akkori légitársaságok, az Aero Rt., a Magyar Aeroforgalmi Rt. (Maefort) és a Magyar Légiforgalmi Rt. (Malert) végét is jelentette. Szükségessé vált egy új légitársaság működtetése, így a háború után egy évvel, 1946. március 29-én megalakult a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet). A társaság első öt, egyenként 21 személyes Liszunov Li–2-es utasszállító repülőgépe, 1946 augusztusában érkezett meg Romániából.
A Maszovlet Liszunov Li 2-es utasszállító repülőgépe, 1950-es évek I Index

A polgári repülőtér ekkor még a Budaörsön volt, így a Maszovlet első járatai, melyek kivétel nélkül belföldi járatok voltak, innen szállították az utasokat Debrecenbe, Szombathelyre, Győrbe, ill. Szegedre. 1947-ben Miskolcot, Pécset, Békéscsabát, Kaposvárt, Zalaegerszeget és Nagykanizsát is hozzácsatolták a társaság hálózatához. Ebben az évben indult el az első külföldi járat Bukarestbe és létrejött az első külföldi menetrendszerű járat Prágába. A Maszovlet tervei között szerepelt további külföldi menetrendszerű járatok közlekedtetése, többek között Varsóba, Bukarestbe és Belgrádba, ám ez gazdasági okok miatt nem valósult meg. 1954. november 25-én a magyar kormány megvásárolta a Szovjetunió részesedését a Maszovletben, így megalakult a társaság jogutódja, a Malév. A légitársaság átalakulása után főleg belföldre közlekedtetett járatokat, de 1956-ban megnyitották az első járatot Bécs felé. A bel-, ill. külföldi járatok gépei ekkor már az 1950. május 7-én átadott Ferihegyi repülőteret vették igénybe. 
A Malév egyik gépe, háttérben a Ferihegyi repülőtér I Fortepan

Az 1956-os forradalom leverése után a szovjetek minden repülést betiltottak és csak egy évvel később indulhatott újra a forgalom a Budapest-Miskolc-Debrecen járattal. A következő években több Európai várost is hozzácsatoltak a társaság hálózatához, de 1963-ban a Budapest-Kairó járat lett az első magyar repülőjárat, amely Európán kívülre szállított utasokat. A belföldi járatok folyamatosan csökkentek, mégis 1979-re a Ferihegyi repülőtér és a Malév forgalma is elérte az egymillió utast. A Malév a rendszerváltásig kizárólag a Szovjetunióból beszerzett repülőgépeket működtetett, de 1988-ban már megkezdte a szovjet géppark cseréjét bérelt Boeing gépekre. Az első ilyen amerikai gépek Boeing 737–200-asok voltak, amelyeket a légitársaság 2003-ban kezdett meg új Boeing 737 NG (Next Generation) repülőgépre cserélni. 1992-ben az olaszok (Alitalia olasz nemzeti légitársaság és a Simest olasz bank) 35% részesedést szereztek a Malévben, de 1997-ben a magyar bankok ezeket a részvényeket visszavásárolták. 1999 és 2007 között a Malév 99,5%-os többségi tulajdonosa az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. volt, a maradék 0,5%-ot kisebb befektetők birtokolták. 2012. február 3-án a Malév légitársaság hosszú agónia után bejelentette a társaság csődjét.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...