2011. január 16., vasárnap

A Libegő története

1970. október 20-án indult meg először a Zugligetből a János-hegyre közlekedő drótkötélpályás felvonó, a Libegő. A pesti közönség 5 ill. 7 forintért ki is próbálhatta Magyarország első függővasútját, melynek megépítése már 1933 óta húzódott. Mindössze 60 évvel az első Bleichert-féle drótkötélpálya megszületése után, 1933-ban ifjabb Hantos István mérnök egy tervel állt elő, miszerint a Zugligetből a János-hegyre egy drótkötélpályás felvonót szeretne építeni, Magyarországon először. Részletesen kidolgozott terveire megkapta az előmunkálati engedélyt, de sajnos csak az előkészületek történtek meg. Hét évvel később a Fővárosi Villamos Vasút Vállalat felkarolta az elképzelést és új terveket készített, am az ötlet megvalósulását a II. Világháború megakadályozta.
Őszi utazás a Libegőn, 1973 I Múlt-kor

1945 tavaszán, a II. Világháború után újra tervbe lett véve a pálya kiépítése. Ekkor már egy egész hálózat kiépítése szerepelt a tervekben. Elsőként az Óbuda széléről a Hármashatár-hegyre vezető kötélpályát akarták megépíteni, de ennek terve nem valósult meg. Az 1967-es év sorsfordító volt a függővasút megépítésében: Budapest XII. Kerületi Tanácsa határozatot hozott, hogy 1968-ban egy kötélpályavasút építési munkálatait el kell kezdeni. A minisztérium az évek óta húzódó beruházás mellé állt, és az Út- és Vasúttervező Vállalatot bízta meg a munkálatok kivitelezésével, így az építkezés 1969. március 24-én elkezdődött. A munkálatokat Pataki László irányította, aki később a kötélpálya első irányítója lett. Az építkezés fővállalkozójának egy szakcéget, az Országos Bányagépgyártó Vállalatot választották. A pálya felső il. alsó állomását Pestmegyei Közúti Építő Vállalat építette meg, ahol büféhelységeket is kialakítottak. 
Ünnepélyes átadás János-hjegyen, 1970 I Múlt-kor

1970. október 20-án indult meg a Libegő, amely tíz év alatt több mint 4,5 millió embert szállított, heti hat napon át. Kizárólag hétfőnként szünetelt működése, ill. az ünnepnapok utáni első napon. A balesetek szerencsére elkerülték a függővasutat és idővel a környék részévé vált. A Jánoshegyi végállomás mellet több alkalommal is szerettek volna egy vendéglőt kialakítani, am egy alakalommal sem került erre sor. Az első magyar kötélpálya neve eleinte szakmai körökben „jánoshegyi kötélpálya" illetve „zugligeti kötélpálya" volt. A kerületi önkormányzat pályázatot írt ki a pálya elnevezésére, melyre több tízezer javaslat érkezett. Végül a zsűri a javaslatok között nem szereplő Libegő nevet adta a drótkötélpályának. A Libegőt hét éven a XII. kerületi Tanács üzemeltette, ami után átadta a BKV-nak. 1989-ben az üzemeltetést az újonnan létrehozott Hegyi vasút és Kötélpálya Üzemek vehette át, mely kilenc év után visszaadta a BKV-nak. A BKV a Libegőt 2000-ben tíz évre bérbe adta és a szerződés lejárta után tavaly áprilistól ismét a BKV szerves részét képezi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...